elektriciteit 2008-2009

Home Forums School 4C elektriciteit 2008-2009

Dit onderwerp bevat 24 reacties, heeft 5 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Water 10 jaren, 6 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
  • Auteur

Bij die laatste opgave die we in de les hebben gemaakt, hebben we geopteerd voor een automatische schakelaar type D. Ik heb bij type B geschreven dat ge bij 3.In=96A zou zitten in het midden van de opstart, en ik weet dat het iets te maken heeft met die geweldige uitschakelcurve op de eerste pagina van zo een geniet bundeltje… maar ik vind niet terug hoe ge kunt zien dat dat in het midden van de opstart is… Iemand een idee?

Het verloop van zo’n opstartstroom staat nergens echt geschetst maar in de les hebben we dat wel soms er bij getekend op een aantal grafieken. Je moet volgens mij gewoon veronderstellen dat een opstartstroom van een zware motor zijn maximumstroom haalt bij ongeveer 0,1s na aanschakelen van het apparaat. Om op zeker te spelen kan je dit nemen tussen 0,1 en 1s.
    Op die uitschakelcurven kan je trouwens ook meteen zien dat B en C niet geschikt zijn omdat gegeven was dat Ia = 7 In. Een piek die tot 7*In komt zal zoiezo afgeschakeld worden door een B-schakelaar en mogelijk ook door een C-schakelaar.

De waarde van 96A is niet af te lezen op die uitschakelcurve, je moet dit lezen als 7*In. Er werd voor een schakelaar met In = 32A gekozen om de In van de motor (=29.6A) te kunnen weerstaan.

komt er dus op neer dat ge het type moet kiezen zodanig dat, als ge uwe In vermenigvuldigt met da getalleke dat afhankelijk is van uw type (B= 3; C=6,…) dat ge dan boven die 224A moet zitten… juist??

En nog e vraagske: Bij da voorbeeld van diejen DASM… hoe weet ge daar weeral of ge dat in driehoek of in ster moet zetten????

Niet echt.
    Met de Ia/In-waarde die bij de oefening is opgegeven (=7) heb je al genoeg om het type regelaar te kiezen, want je weet dan dat Ia = 7 * In. Die waarde bekijk je dan op de uitschakelcurve bij ongeveer 0,1s en je kijkt bij welke schakelaar die waarde onder de grens van uitschakelen blijft.

Die ‘224A’ hebt ge nergens voor nodig, tenzij ge persé wilt weten hoe groot de startstroom is of om mee te kunnen stoefen. Met Ia = 7 * In heb je genoeg. 😉

Natuurlijk moet je ook nog de In gaan bepalen voor de schakelaar maar in feite kan dit volledig apart verlopen van de bepaling van het type (B, C of D). Het enige wat je hiervoor moet weten is wat de In van de motor is en dan kijken in de lijst met beschikbare stroomsterktes welke hoeveelheid Ampères net boven de In van de motor ligt zodat de schakelaar de motor onder normale omstandigheden nooit zal afschakelen.

Voeg dan op het einde die 2 samen en dan hebt ge het type én de nominale stroomsterkte van uwe schakelaar.

Bij die andere vraag moet ik passen want elektriek heb ik nog ni op voorhand gestudeerd 😳

ah ok, ik denk dat ik er een beetje meer inzicht in heb gekregen, waarvoor dank!

Moest ge dat van die DASM snappen in de examens zelf, kunt ge het hier dan achter laten, want ik zie het nog steeds niet, en t lijkt me toch vrij cruciaal.

op p D13 wordt beweerd dat het vermogen bij een ster en een driehoek hetzelfde is… Als je echter p D17 vergelijkt met p D20 dan lijkt dit niet zo te zijn. Ik begrijp de afleidingen volledig, hoe ze er aan komen en zo… Maar begrijp toch niet wat nu eigenlijk het verschil is waarom het de ene keer wel gelijk is en de andere keer niet. Heeft iemand hier een antwoord op?

Ik denk da ik het antwoord heb op de vraag over die vermogens
    Bij ster geldt dus
    P=U(lijn)^2/R*cos fi
    driehoek
    P= 3U(lijn)^2/R*cos fi
    Als ge nu U(lijn) vervangt door U(fase) voor ster en driehoek
    Dan zijn deze vermogens wél aan elkaar gelijk.

Maar omdat ge moet kijken naar wat de lijnspanning is, is er wel een verschil in vermogen

ikke
    Lid

Kan dat van die ster en driehoek niet zijn omdat in het 2de geval de systemen niet in evenwicht zijn ofzo?

Ik heb nog een vraag over die inductie motoren.
    Op pagina IM9 staat er zo een tekeningeske met allemaal pijlen enzo.
    Ik vraag mij volgende dingen af:
    hoe kom je aan die richting van de geinduceerde spanning in de rotorgeleider?
    hoe kom je aan die richting van de kracht op de rotorgeleiders? Daar staat bij mij dat je de linkerhand regel moet gebruiken maar dat lukt mij dan toch niet hoor

Kan er iemand rap de linkerhand regel uitlegge?

Water
    Lid

ik weet nog da we in de les allemaal zaten te knoeien met die linkerhandregel, gielis inclusief.

maar die regel is als volgt:
    – met uw linkerhand vangt ge de inductie op (met handpalm uiteraard)
    – uw 4 vingers wijzen met de stroom mee
    – duim duidt de richting van de kracht aan, waarbij uwe duim loodrecht staat op de stroomrichting
    (uw hand moet wel vlak blijven)

Water
    Lid

Water
    Lid

Bij oef van DASM

kan er iemand mij vertellen hoe we aan de n0 =1500 gekomen zijn?
    ik weet da da gelijk is aan 60*frequentie/p en voor de frequentie meestal 50Hz gebruikt wordt…
    Dus p moet aan 2 gelijk zijn, maar waarom 2 poolparen?

@water wrote:

Bij oef van DASM

kan er iemand mij vertellen hoe we aan de n0 =1500 gekomen zijn?
    ik weet da da gelijk is aan 60*frequentie/p en voor de frequentie meestal 50Hz gebruikt wordt…
    Dus p moet aan 2 gelijk zijn, maar waarom 2 poolparen?

Ik had daar bijgeschreven “slip: grootteorde ongeveer 5%”

Waarschijnlijk daardoor dat n0 = 1500 genomen wordt. Als er gegevens te weinig zijn zal je toch op basis van iets moeten kiezen hé.

is da nie gewoon dage da moet nemen da groter is dan uw getal
    als ge voor p : 2 neemt dan komt ge 1500 uit, als ge p: 3 neemt ebt ge 1000 en zitte er al onder… dus moede die 1500 nemen

ikke
    Lid

Hey,

Ik heb niks in mijn curcus staan over DASM
    Zou iemand kunnen zeggen over wat dat juist gaat en wat die DASM is?
    Want ik heb op het internet gezocht en heb daar helemaal niks over gevonden

Heb wel gevonden dat DASB = double fed asynchronous generator en dat daarom er miss 2 poolparen zijn

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.